Partner wydania: czytaj ten artykuł
Marzysz o tym, aby mieć świetną kondycję, błyszczące włosy i promienną cerę? Nie warto kupować i łykać kolejnych suplementów. Wcale nie trzeba wydawać fortuny, by poprawić ogólną kondycję naszego organizmu. Oto sprawdzone i tanie sposoby.

Śmieciowe jedzenie, stres, dieta obfitująca w dużą ilość mięsa i cukrów prostych, a uboga w witaminy, brak czasu na regularne ćwiczenia czy chociażby spacery – to wszystko sprawia, że kondycja spada, a w naszym organizmie kumulują się toksyny. Wielu Polaków niezależnie od wieku skarży się na osłabienie, niską odporność, kłopoty z cerą i włosami. Jednak wystarczy zmienić kilka nawyków, by poprawić kondycję i wydłużyć życie.

Piotr Szukalski, socjolog z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego, przeprowadził badania, z których wynika, że o ile na początku lat 30. ubiegłego stulecia statystyczny Polak miał przed sobą 48,2 lat życia, a przeciętna Polka 51,4 lat, to w 2011 r. było to odpowiednio: 72,4 oraz 80,9 lat. To dlatego, że medycyna cały czas się rozwija. Jak dożyć sędziwego wieku i być w dobrej kondycji, uniknąć ogólnego osłabienia?


Oczyść organizm z toksyn

Raz na jakiś czas warto przeprowadzić detoks. Nie musimy od razu stosować restrykcyjnych i wyniszczających głodówek. Wystarczy na przykład postawić na jednodniowy detoks sokowy. – Nie łykamy pastylek, tylko wprowadzamy do organizmu dużą ilość witamin i składników mineralnych w czystej postaci, owoców i warzyw. Z kolei błonnik czyści jelita niczym szczotka – mówiła w jednym z wywiadów Alicja Kalińska, dietetyk, doradca żywieniowy. Efekty? Oczyścimy organizm z toksyn i wspomożemy regenerację wątroby. Warto szczególnie postawić na marchewkę, która skutecznie podnosi odporność, oczyszcza, poprawia stan cery i paznokci. Dzięki zawartym w koktajlach witaminom zapobiegniemy rozmaitym infekcjom, które towarzyszą nam głównie zimą.

Jest też grupa naukowców, którzy twierdzą, że równie skutecznie toksyny z organizmu wyeliminują picie wody oraz ośmiogodzinny sen. – Wystarczy wypić szklankę wody i położyć się spać przynajmniej na osiem godzin. Obudzisz się po naturalnym, zaprojektowanym przez matkę naturę detoksie – zapewnia jeden z autorów książki "The Making Sense Of Chemical Stories" Allan Boobis z londyńskiego Imperial College.

Pamiętajmy też, że oprócz diety równie skuteczny jest wysiłek fizyczny. Ćwiczenia nie tylko pomagają uzyskać smukłą sylwetkę. Wpływają również doskonale na oczyszczenie organizmu z toksyn, które – jak przekonują naukowcy – mogą być przyczyną m.in. depresji. – W trakcie treningu mięśnie wytwarzają enzym, który usuwa z organizmu szkodliwe substancje – przekonują eksperci ze szwedzkiego Karolinska Institutet.
Zgodnie z najnowszymi zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) powinno się poświęcać około czterech-pięciu godzin tygodniowo na umiarkowane ćwiczenia fizyczne. Możesz zacząć nawet od spacerów w parku czy lesie. Dotlenisz się, a przy okazji poprawisz kondycję.

Skóra

By mieć idealną cerę, warto sięgnąć po dary natury. Skuteczny okazuje się imbir, który z reguły dodajemy do herbaty. Imbir zawiera przeciwutleniacze, ma właściwości przeciwzapalne i poprawia krążenie. Dzięki niemu twarz odzyskuje blask i wygląda młodziej. Przygotuj peeling do twarzy: weź łyżkę mielonego imbiru, cztery łyżki brązowego cukru i dwie łyżki oliwy z oliwek. Zmieszaj składniki, papkę wetrzyj w wilgotną skórę twarzy, a później zmyj letnią wodą.

Innym urodowym patentem, który poprawia ukrwienie i podnosi odporność skóry, jest zanurzanie twarzy w misce z lodem lub zimną wodą – jest to sposób aktorki Kate Hudson na rozświetloną skórę twarzy. Również Kate Moss przyznaje się do tego, że przed wieczornym wyjściem korzysta z tej metody.

Śmiesznie tanim i skutecznym sposobem na piękną skórę jest też witamina C. Dermatolodzy są zgodni, że kwas askorbinowy zawarty w witaminie C świetnie wpływa na cerę. Skutecznie walczy z wolnymi rodnikami, pozwala dłużej cieszyć się młodym wyglądem. Niestety, nie wystarczy wypić szklankę soku, żeby wzmocnić skórę i nadać jej blask. Okazuje się, że witamina C przyjmowana doustnie ma bardzo niewielki wpływ na to, w jakiej kondycji jest nasza cera. Dlatego dermatolodzy polecają aplikowanie jej bezpośrednio na skórę. Okazuje się, że w takiej postaci przyjmuje się nawet o 20 procent lepiej niż w wyniku doustnej suplementacji. Poprawa najczęściej jest szybka i spektakularna. Warto więc wybierać kosmetyki, które w składzie zawierają witaminę C.

Włosy

Nasze nawyki żywieniowe mają ogromny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu, także na kondycję włosów. Ich wypadanie może być efektem niedoboru lub nadmiaru witamin. Bardzo ważne jest dostarczanie odpowiednich dawek witaminy A (wpływa na prawidłowy metabolizm komórek nabłonka skóry), B1 (reguluje pracę gruczołów łojowych), B5 (poprawia pigmentację włosów i odgrywa ogromną rolę w procesach regeneracyjnych) oraz E (chroni włosy i mieszki włosowe przed szkodliwym działaniem wolnych rodników). Łysieniu zapobiega witamina H, czyli biotyna.

Jest wiele domowych sposobów na to, aby wzmocnić włosy, sprawić, żeby lśniły, a ich końcówki się nie rozdwajały. Wbrew pozorom zastosowanie jajek w domu nie ogranicza się tylko do pieczenia czy gotowania. Jajka przyspieszają wzrost włosów, wzmacniają je, nawilżają, przywracają miękkość i jedwabistość. Sięgnij do lodówki po ten tani i skuteczny naturalny kosmetyk. Przygotowanie maseczki z żółtek, oliwy z oliwek i miodu jest dziecinnie proste. Wystarczy zmieszać dwa żółtka, pięć łyżek oliwy i trzy łyżki miodu. Wmasuj powstałą papkę we włosy i skórę głowy. Następnie nałóż na głowę turban z ręcznika i odczekaj ok. 25 minut, a potem umyj włosy szamponem. Efekty murowane!

Innym sprawdzonym patentem jest dodawanie do szamponu gruboziarnistej soli morskiej. To łatwy i tani sposób na wzmocnienie włosów i nadanie im objętości. Wystarczy, że wymieszasz sól morską ze zwykłym szamponem w stosunku 3:2 (np. w szklanym dzbanuszku), uzyskanym kosmetykiem umyjesz głowę i spłuczesz ją zimną wodą. Kuracji nie należy jednak powtarzać częściej niż raz w miesiącu – tyle wystarczy, by włosy przeszły detoks i odzyskały sprężystość.